Przede wszystkim warto przyznać, że tymczasowa nauka w domu to nie szkoła i duża część dzieci będzie mniej skupiona niż ma to miejsce na lekcjach w szkolnej klasie. Dom nie musi być szkołą, ale warto tak zorganizować przestrzeń i czas, by dzieci poczuły się bezpiecznie i, by – w miarę możliwości –wykorzystały okres przymusowej izolacji na rozwój swojego potencjału.

 

1.Plan jest ważny

Wspólnie ustalcie harmonogram dnia, z uwzględnieniem pobudki, posiłków, obowiązków domowych, odpoczynku, zabawy, no i –nauki (z podziałem na przedmioty).Pamiętaj, że to do Ciebie –rodzicu –należy ostatnie słowo w tej kwestii, ale warto wziąć pod uwagę zdanie i potrzeby swojego dziecka. Dla młodszych dzieci można wspólnie stworzyć plan ilustrowany i powiesić go w miejscu widocznym dla wszystkich członków rodziny. Bez względu na wiek, współuczestniczenie w układaniu rozkładu dnia da dzieciom bezcenne poczucie sprawczości i podmiotowości.

 

2.Uwaga: nauka, nie przeszkadzaj

Podczas czasu przeznaczonego na naukę, zadbaj o atmosferę skupienia w domu. Zatroszcz się, by nie docierały odgłosy włączonego telewizora, radia czy rozmowy telefonicznej, którą prowadzisz. Nie zagaduj, nie rozpraszaj. Pokaż, że naukę swojego dziecka traktujesz poważnie.

3.Miejsce nauki :istotna kwestia

Zadbaj, by na stoliku czy biurku znajdowały się tylko niezbędne do nauki przedmioty, bez rozpraszaczy w postaci ulubionych zabawek, smartfonu czy naczyń po śniadaniu. Dzieci z problemami z koncentracją uwagi powinny siedzieć z dala od okna. Warto pamiętać, że należy wziąć pod uwagę specyficzne potrzeby dziecka. Niektórzy będą potrzebowali stałego lub regularnego nadzoru postępów w realizacji zadań. Ważne: by rodzeństwo w wieku szkolnym uczyło się w tym samym czasie ,a młodsze zajęło się zabawą, która jednocześnie nie rozprasza, ale i nie wzbudza zazdrości oraz poczucia niesprawiedliwości.

4.Czas pracy, czas przerwy

Warto wiedzieć, że zdecydowana większość dzieci poznawczo lepiej funkcjonuje w godzinach przedpołudniowych lub wczesno popołudniowych. Dlatego zajęcia –do tej pory –typowo szkolne zaplanuj w pierwszej połowie dnia. Jednocześnie każda rodzina może wprowadzić modyfikacje, które bardziej odpowiadają jej potrzebom i rytmowi życia – np. zaczynać później(o9 lub 10, a nie 15), częściej robić przerwy. Warto jednak trzymać się planu, bo nauczenie się funkcjonowania bez dzwonków, realizując zamierzone edukacyjne zadania, to cenna życiowa umiejętność, której właśnie teraz uczniowie mają szansę się nauczyć jak nigdy wcześniej.